کشورهای عربی و تلاش برای دخالت در سرنوشت برجام-راهبرد معاصر
حسن هانی زاده، کارشناس مسائل بین الملل در گفتگو راهبرد معاصر تشریح کرد:

کشورهای عربی و تلاش برای دخالت در سرنوشت برجام

حسن هانی زاده، کارشناس مسائل بین الملل در خصوص اظهارات اخیر سران منطقه ای گفت: اظهار نظرهای سران سعودی و برخی دولت های عربی درباره تهدید آمیز بودن فعالیت های هسته ای جمهوری اسلامی ایران در منطقه به قدری سخیف است که حتی مورد تمسخر رسانه های منطقه ای و بین المللی قرار گرفته است.
حسن هانی زاده؛ کارشناس مسائل بین الملل
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۸ - ۲۱ فروردين ۱۴۰۰ - 2021 April 10
کد خبر: ۸۲۸۵۹

کشورهای عربی و تلاش برای دخالت در سرنوشت برجام

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ سعودی ها از زمان خروج آمریکا از برجام تا کنون به انحاء مختلف تلاش کرده اند تا با اتهام زنی های مکرر به جمهوری اسلامی ایران خود را به میز مذاکرات برجامی برسانند و به قول قدیمی ها سری بین سرها در بیاورند در حالی که ورود عربستان به بحث بین کشورهای بزرگ و تاثیر گذار در جهان محلی از اعراب ندارد. به هر حال با اعلام مثبت دولت جدید آمریکا برای بازگشت به برجام سعودی ها با کمک فرانسوی ها یک بار دیگر با مطرح کردن این اتهام که آنها درمعرض تهدیدات هسته ای جمهوری اسلامی ایران قرار دارند، خواهان حضور در نشست های برجامی هستند. حسن هانی زاده کارشناس سیاست خارجی منطقه و بین الملل بحث چگونگی بود یا نبود کشوری مثل عربستان سعودی و درخواست سران این کشور را مورد ارزیابی قرار داده است.

 

حسن هانی زاده کارشناس و تحلیلگر مسائل منطقه و بین الملل در گفت و گو با راهبرد معاصر درخصوص اظهارات وزیر امور خارجه سعودی در خصوص نگرانی از فعالیت های هسته ای ایران برای سعودی ها و درخواست حضور در مذاکرات برجامی گفت: اظهارات اخیر مقامات سعودی و اظهار نگرانی آنها نسبت به فعالیت هسته ای صلح آمیز ایران نوعی فرار به جلو، بیان اظهارات غیر منطقی و به دور از واقعیت است به این دلیل که سعودی ها در طول چند دهه گذشته ثابت کرده اند که نقش تخریبی در منطقه ایفا کرده اند.

 

وی دراین باره افزود: دخالت عربستان در سوریه،عراق، لبنان وجنگ ظالمانه شش ساله ای که بر ملت مستضعف یمن تحمیل کرده نشان می دهد علی رغم آنکه سعودی ها تلاش می کنند تا چهره خوبی از خود ناشن دهند اما رژیم سعودی یک رژیم مزاحم، غیر دموکراتیک و مخالف همگرایی اسلامی و عربی است در حالی که جمهوری اسلامی ایران دارای جایگاه بسیار مهم در سطح منطقه و جهان است که در طول سال های اخیر گفتمان کاملا منطقی و مبتنی بر احترام متقابل با کشورهای منطقه و با جهان داشته است.

 

کارشناس مسائل بین الملل در خصوص درخواست سعودی ها از کشور فرانسه برای حضور در مذاکرات برجامی ایران گفت: جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک قدرت بین المللی در حوزه فعالیت هسته ای با کشورهای بزرگ1+5 مذاکراتی داشته که منجر به توافقنامه برجام شده در حالی که عربستان سعودی از جایگاه سیاسی، اجتماعی و فرهنگی مطلوبی برخوردار نیست تا بتواند در خصوص فعالیت هسته ای ایران اظهار نظر کند.

 

وی با انتقاد از عملکرد ضد انسانی سران سعودی درباره مردم جهان و منطقه خاطر نشان کرد: عربستان سعودی در طول جنگ تحمیلی علیه  ملت یمن بیش از هشتاد میلیارد دلار از کشورهای غربی و امریکا سلاح خریداری کرده تا در کشتار ده ها هزار زن و کودک در یمن به کار بگیرد. از سوی دیگر آنها با بحران آفرینی درعراق و سوریه و هزینه کرد ده ها میلیارد دلار برای تقویت گروهک های تروریستی میزان انسان دوستی و احترام به صلح و آزادی و خواست ملت ها را به نمایش گذاشته اند، لذا عربستان سعودی کوچکتر از آن است تا به لحاظ سیاسی بخواهد در کنار ایران یا کشورهای 1+5 در خصوص برجام مذاکره و صحبت کند.

 

حسن هانی زاده دراین باره تصریح نمود: حضور سران سعودی در کننار ما و کشورهای عضو برجام برای مذاکره درباره توان هسته ای ایران و مفاد برجامی، یک اهانت آشکار به ملت ایران است.حتی اگر ایران هر گونه مذاکره با غرب راتحریم کند عربستان نباید هیچ گونه دخالتی داشته باشد، چرا که جایگاه ایران به مراتب بالاتر ازکشوری با سران جاهل مثل سعودی هاست که بخواهند در کنار ایران در مورد مباحث اتمی ما بحث و نظر خود را ارائه دهند.

 

حسن هانی زاده در پایان به این نکته اشاره کرد و گفت: اظهار نظرهای سران سعودی درباره تهدید آمیز بودن فعالیت های هسته ای جمهوری اسلامی ایران در منطقه به قدری سخیف است که حتی مورد تمسخر رسانه های منطقه ای و بین المللی قرار گرفته است. بی تردید مقامات جمهوری اسلامی ایران باید پاسخ قاطع و محکمی به خواسته ها و اظهارات مقامات سعودی بدهند تا سران این کشور متوجه شوند که به هیچ وجه قابلیت ایستادن در تراز ما را ندارند، لذا آنچه توسط سران سعودی درباره خطرناک و تهدید زا بودن فعالیت های هسته ای ایران برای منطقه و خود عنوان کرده اند اظهار نظری کاملا مردود، سخیف و غیر منطقی است.

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار